Jak wybrać domenę internetową?

W ciągu ostatnich trzydziestu lat internet stał się nierozerwalną częścią naszego życia prywatnego i zawodowego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każde przedsiębiorstwo, które chce mieć stały kontakt z klientami musi zainwestować we własną stronę www. A pierwszym krokiem ku temu jest selekcja i rejestracja domeny.

Jak wybrać najodpowiedniejszą domenę internetową dla Twojej firmy?

Dobór domeny, a zwłaszcza tej, która ma służyć w celach biznesowych, powinien być przemyślany, zarówno w części dotyczącej rozszerzenia, jak i nazwy głównej. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla firmy musimy mieć pewność, iż jest odpowiednia do profilu jej działalności i terenu działania. To istotne, ponieważ jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze zwiększeniem widoczności naszej strony w internecie, niełatwo będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasze przedsiębiostwo działa tylko na terenie Polski, naturalnym wyborem jest zastosowanie rozszerzenia .pl lub com.pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne możliwości. Podmioty o mniejszym zasięgu mogą postawić na rozszerzenie regionalne, np. gdansk.pl, elblag.pl czy szczecin.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne kraje mogą od razu zarejestrować też inne interesujące je domeny państwowe, np. .pt (Portugalia), .no (Norwegia) czy .sk (Słowacja), jeśli kierują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo zdecydować się bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .eu – dla krajów Unii Europejskiej lub .com – dla całego świata. Oczywiście są też rozszerzenia przeznaczone dla witryn nie związanych z profilem biznesowym, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .gov, .org, .blog, .edu.

Odpowiednio przemyśl również wybór nazwy głównej domeny

Znacznie więcej planowania zabierze z pewnością wybór nazwy głównej w domenie. Tutaj trzeba wziąć pod uwagę o wiele więcej czynników. Jeśli firma istnieje już w świadomości klientów, warto użyć ją jako nazwę główną domeny, a jeżeli nie, to powinniśmy wybrać nazwę nośną, niezbyt długą i przede wszystkim prostą do zapamiętania, która przy tym jednoznacznie kojarzy się z profilem działalności firmy. Jeśli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe związane z daną branżą gospodarki i poszukajmy interesujących skojarzeń. Pamiętajmy przy tym, aby wybrana nazwa główna nie łamała zasad ortografii (chociaż oczywiście nie będzie zawierać znaków diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę skorzystajmy z wyszukiwarki domen i sprawdźmy, czy nie jest ona już zarezerwowana lub czy nie funkcjonuje już strona o bardzo podobnej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niekorzystnych wizerunkowo sporów sądowych z konkurencją.