Zadowolenie klientów to element, który bardzo wpływa na wskaźniki sprzedaży. Profesjonalne firmy badawcze wykonują dokładne analizy celem sprawdzenia poziomu satysfakcji. Jak przeprowadza się takie badania?
Badania satysfakcji – jak zidentyfikować powody braku satysfakcji?
Badania satysfakcji klientów powinny być prowadzone systematycznie, ponieważ jednorazowa analiza nie zapewnia odpowiednich wyników. Specjalistyczne podmioty badawcze rekomendują wykonywanie analiz nie tylko przy wprowadzaniu na rynek świeżych marek, ale także weryfikowanie opinii konsumentów w czasie procesu dystrybucji. To pozwala wytworzyć prawdziwą więź pomiędzy odbiorcą a produktem oraz poznać powody niższego zadowolenia. Zazwyczaj wykorzystuje się w tym celu metody ilościowe, do których należą kwestionariusze lub testy, a także jakościowe – np. wywiady pogłębione. Wymierne efekty gwarantują też usługi tzw. Tajemniczych Klientów. Profesjonalnie wykonywane badania satysfakcji pomagają zatrzymać odpływ klientów i pomóc w pozyskiwaniu nowych.
Badania satysfakcji – w jaki sposób wpływają na decyzje biznesowe?
Kompleksowe analizy satysfakcji klientów wykonywane przez zewnętrzne agencje mogą znacząco wpłynąć na decyzje biznesowe. Od ich efektów zależy m.in. modyfikacja cech produktu, dostosowanie marki do oczekiwań kupujących, usunięcie wad czy nawet wycofanie produktu ze sprzedaży. Efekty badań pozwalają zidentyfikować obszary wymagające natychmiastowej poprawy oraz te, które nie są istotne. Wypełniając badania konsumenci wskazują nie tylko swój poziom satysfakcji, ale również to, czy dany element jest dla nich ważny. Badania zadowolenia konsumentów mogą uchronić firmę przed dużymi stratami finansowymi, warto więc skorzystać z pomocy doświadczonych podmiotów.