Na początku tego stulecia kwestie cyberbezpieczeństwa stały się jednymi z najistotniejszych tematów z jakimi obecnie się borykamy. Jeszcze dziesięć lat temu zakupy przez internet były rzadkością, bankowość internetowa była w powijakach i nie słyszało się na co dzień o masowych wyciekach danych z serwisów dużych firm. Wraz ze wzrostem świadomości, że informacje przekazywane za pośrednictwem internetu powinny być zabezpieczane, rozpowszechniło się zastosowanie na witrynach www certyfikatów SSL, co obecnie stanowi już normę.
Z jakiego powodu certyfikaty SSL są dziś konieczne?
Dziś większość świadomych użytkowników internetu zanim założy profil w sklepie internetowym, wpisze dane do formularza kontaktowego czy dokona kupna za pomocą karty kredytowej, najpierw sprawdza czy na pasku adresu w wyszukiwarce pojawi się charakterystyczna zielona kłódka. Jeśli więc na stronie sklepu, szkoły, szpitala, urzędu, stowarzyszenia czy nawet zwykłego bloga użytkownicy wprowadzają jakiekolwiek dane, powinna mieć ona wdrożony certyfikat SSL, który je zaszyfruje i prześle za pośrednictwem protokołu https. Certyfikaty SSL zmniejszają znacznie ryzyko przechwycenia lub zmiany danych przez nieuprawnione podmioty oraz zapobiegają przekierowanie na inne, niepożądane i groźne strony www. Posiadanie certyfikatu SSL na stronie firmowej buduje wiarygodność marki, potęguje zaufanie klientów i komunikuje im o bezpieczeństwie transakcji. Jaki certyfikat wybrać? To zależy od tego ile domen i subdomen chcemy zabezpieczyć. Certyfikat SSL Wildcard chroni jeden adres domeny i wszystkie subdomeny. Certyfikat Multi-Domain SSL umożliwia zabezpieczenie do 100 domen i subdomen. Najpopularniejszy certyfikat Positive SSL, który zabezpiecza jedną domenę, zda egzamin w przypadku prostych stron internetowych czy prywatnych blogów. Natomiast certyfikat EV o najsilniejszym szyfrowaniu jest dedykowany dla branży e-commerce, stron korporacyjnych oraz organizacji pozarządowych.
Posiadanie certyfikatu SSL może podnieść pozycję witryny
Ostatnio znaczenie certyfikatów SSL wzrosło także z innej przyczyny. Przeglądarka Chrome, która jest aktualnie najpopularniejsza na świecie, w 2017 r. zaczęła oznaczać witryny bez wdrożonego certyfikatu SSL za potencjalnie niebezpieczne dla internautów (w pasku adresu pojawia się informacja “Niezabezpieczona”). Od tego również czasu zapewnienie bezpieczeństwa danych wprowadzanych na stronie stało się jednym z bardzo istotnych czynników rankingowych, który jest brany pod uwagę przez algorytm Google podczas określania pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Tym samym jeżeli zależy nam na podniesieniu szans na osiągnięcie dobrych pozycji przez naszą witrynę, bez znaczenia czy to witryna firmowa czy prywatna, założenie certyfikatu SSL wydaje się niezbędne.