Dotychczas praca zdalna stanowiła dodatek do pracy w biurze. Na ogół była po prostu formą benefitu dla pracownika. W czasie trwającej od wielu miesięcy pandemii dla niektórych home office stał się już codziennością. Jednak nie wszyscy potrafią poradzić sobie z tym trybem pracy. Kluczem jest właściwa organizacja. Jak zatem sprawnie wykonywać pracę z domu?
W związku z aktualną sytuacją epidemiologiczną, sporo przedsiębiorstw zdecydowało się przenieść na tryb pracy zdalnej. Dla odsetka osób, które nie miały dotychczas doświadczenia z takim systemem pracy, skuteczna organizacja czasu jest ogromnym wyzwaniem, bowiem zmusza ich do zastosowania paru nowych zasad.
Jak wykorzystać atuty oraz złagodzić wady związane z home office?
Najpierw powinno się znaleźć sobie wygodne miejsce do pracy. W pożądanych warunkach jest to pokój przeznaczony tylko do niej. Jednak nie w każdym domu jest to realne. Czasami posiadamy tylko minimum przestrzeni na ustawienie stolika bądź biurka i to też się sprawdzi. Istotne jest jednak to, żeby strefa pracy była oddzielona od strefy prywatnej. Koniecznie trzeba również zwrócić uwagę na oświetlenie, aby w miarę możliwości było naturalne.
Jak tanio zorganizować miejsce do pracy? Jeżeli nie posiadasz na wyposażeniu mieszkania stosownego krzesła czy biurka to warto zdecydować się na jego zakup w komisie albo przejrzeć regionalne propozycje sprzedaży na Facebooku.
Szczegółowe rozplanowanie codziennej pracy
Podczas pracy w domu ważna jest samodyscyplina oraz sumienność w wykonywaniu obowiązków. Starajmy zachowywać się tak, jak w czasie pracy w firmie. Gdy nasze godziny pracy są elastyczne, to radzimy wybrać te, w których pracujemy najbardziej optymalnie. Należy mieć na uwadze, by w godzinach pracy nie wykonywać innych obowiązków. Efektywną metodą na zwiększenie koncentracji się na pracy jest korzystanie z techniki Pomodoro, która polega 25 minutowych etapach pracy z 5 minutową przerwą pomiędzy kolejnymi zadaniami oraz wyciszenie notyfikacji z portali społecznościowych.
Domowy dress code
Dzień spędzony w dresie mimo, że zdaje się być wygodnym pomysłem, może źle oddziaływać na naszą produktywność. Casualowy ubiór może być na tyle wygodny, że będzie powodować stan odprężenia. Żeby do tego nie doprowadzić warto zadbać o swoją prezencję, szczególnie jeżeli w trakcie pracy prowadzone są spotkania online. Będziesz się czuć wtedy pewniej.
Utrzymanie relacji z kolegami z pracy
W przypadku przejścia na zmiany pracy na home office znikają interakcje biurowe jak poranne rozmowa przy herbacie, wspólny dojazd czy wyjście podczas przerwy obiadowej. Do utrzymania dobrych stosunków ze współpracownikami warto wykorzystać popularnych komunikatorów typu Messenger. W razie konieczności skomunikowania się równocześnie z szerszą grupą pracowników, lepszym rozwiązaniem będzie zebranie online przez Google Meet, Zoom lub Skype. Jeśli czujemy potrzebę rozmowy, warto poruszyć z przyjaciółmi z biura też tematów prywatnych. W pracy zdalnej niezmiernie ważne jest zachowanie odpowiedniego komfortu mentalnego, szczególnie kiedy rzadko spotykamy ze znajomymi.